1798135.jpg

Nuoresta pojasta alkaen olen ollut innokas lukija. Muutama vuosi sitten harrastus kuitenkin hyytyi. Luin edelleen, mutta aika usein samoja kirjailijoita ja kirjoja, joita olin jo aiemmin tavannut. Valokuvauksen ja blogit löydettyäni painetun kirjan lukeminen jäi melkein kokonaan.

Viime vuodenvaihteessa löysin painetun romaanin uudelleen. Tosin lukutahti on ollut hitaasti kiihtyvä. Joka tapauksessa huomasin aika pian, että olen vuosien varrella jäänyt aivan pihalle suomalaisesta nykykirjallisuudesta ja melkein yhtä huonosti asia on ulkomaisen osalta. Alkukielellä olen lukenut romaanin viimeksi muutama vuosi sitten, taisi olla joku usalainen best-selleri, joka kertoi aikakoneesta jne, ja suomeksi käännettyjäkin vain pari.

Luettavaa olisi loputtomasti ja törmään kirjastossa, kirjakaupassa, divareissa, lehdissä jne jatkuvasti minulle tuntemattomiin kirjoihin ja kirjailijoihin, jotka vaikuttavat lukemisen arvoisilta. Kaikkea ei voi lainata tai ostaa ja usein hyvältä vaikuttava opus unohtuu. Mitenkään aika myöskään riitä kaiken mukavalta vaikuttavan lukemiseen. Sen vuoksi perustin luettavalta vaikuttavia kirjoja varten uuden blogin, lähinnä pannakseni itselleni muistiin mahdollisesti kiinnostavan näköisiä kirjoja, mutta myös siinä toivossa, että kyseisiä teoksia tai kirjailijoiden tuotantoa muutoin tuntevat kertoisivat vinkkinä oman käsityksensä niistä.